torsdag den 12. marts 2015

Hakkebøf med bløde løg og brun sovs.


Et nyt forsøg på hvordan man kan lave lækre bløde løg så kalorielet som muligt - og jeg synes det lykkedes. Det var nu lækkert at finde en løsning så man kan få gode bløde løg på en "ikke-syndedag" :)
Vær opmærksom på at grunden til jeg vælger færdiglavede sovse er at mange af dem faktisk er meget kalorielette (bare ikke bearnaisen ØV). Den sovs du skal bruge hér skal have omkring 58kcal/100g. Den kan købes i netto.
Denne opskrift er til én person og indeholder ca. 620 kcal.

Ingredienser:

200g hk. oksekød 3-7%
100g løg i skiver (ca. to mellem løg)
10g olie (ca. en spiseske)
100g færdig brun sovs.
80g pastinak
80g gulerod
50g rosenkål
80 peberfrugt
60g champignon
5g sukker (ca 1 teske)
1 del vand
Salt og peber

Rodfrugterne:

Tænd ovnen på 200 grader.
Skær rodfrugterne i grove stykker og kog dem i ca. 10 min. Rens champignon og peberfrugt og skær peberfrugten i store stykker.
Placer det hele i et ildfast fad og bag det i ovnen i ca. 30-35 min.

Bløde løg:

Skær løgene i tynde skiver og placer dem på en pande. Hæld olien over samt sukkeret.  Tilsæt en lille smule salt, og ½ dl vand. Lad det simre på mellem-lavt blus indtil løgene er dejlig bløde. Vend løgene i ny og næ. Pas på de ikke bliver for brune. Det er oki de bliver lidt farvede i kanterne, men prøv at sørge for at de holder den gyldne farve.

Hakkebøffen:

Form en bøf ud af hakkekødet. Hak den godt på begge sider med en kniv, og drys salt og peber på. Steg på panden i 7-10 min på hver side, alt efter hvor rød man vil have den. Jeg vælger som regel at give meget varme på hver side i starten og derefter skrue ned.

Sovsen:

Ja denne skal jo bare opvarmes. Meget simpelt. Tilsæt evt. salt og/eller peber hvis du synes det er nødvendigt.

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar